Co najbardziej cenią sobie pracownicy IT u swoich pracodawców?

IT jest branżą dość specyficzną. Programiści, Testerzy czy Developerzy są umysłami typowo ścisłymi, dlatego też sposób zarządzania zespołem IT jest nieco inny niż w pozostałych zespołach. Programiści lubią mieć jasność co do wymagań pracodawcy oraz… święty spokój. Ich zadania wymagają wyjątkowego skupienia, gdyż jeden błąd w kodzie może sprawić, że dana aplikacja przestanie działać, lub konkretne rozwiązanie nie będzie w żaden sposób użyteczne. Zilustrujmy to prostym przykładem: zbudowaliśmy, warz z naszym zespołem pewien system, i zaczynamy ustawiać kampanie za setki tysięcy, aby nasz wysiłek zmonetyzować. W momencie gdy nagle system przestaje działać, tracimy leady/klientów/sprzedaż, dodatkowo przepalając budżet kampanii. Nic się nie stanie, jeżeli błąd zostanie wykryty od razu, jednak w momencie, gdy wystąpił w piątek o 17, istnieje szansa, że zorientujemy się dopiero w poniedziałek. A to już może wygenerować straty.

Celem każdego pracodawcy jest najlepszy, zmotywowany i zaangażowany zespół. Zastanówmy się więc, jakie działania powinien podjąć pracodawca, aby zyskać właśnie oddanych i pełnych energii pracowników – jakie warunki należy stworzyć, aby praca całego zespołu była maksymalnie efektywna. Dlatego też podpowiemy Wam co najbardziej doceniają pracownicy IT u swoich pracodawców. Jeżeli szukacie najlepszych specjalistów na rynku, warto wiedzieć nie tylko jak ich zdobyć, ale także jak ich zatrzymać u siebie w firmie.

1. Jasna struktura w firmie
jako „must-have” w IT

Czyli pełna przejrzystość. Pracownik powinien na wstępie dostać „instrukcję obsługi”, pełny opis struktury, aby od samego początku wiedział do kogo wysłać fakturę, do kogo gotowy projekt w celu testów. Jest to niezwykle ważna kwestia, aby dokładnie przedstawić nie tylko o obowiązki współpracowników, ale także przełożonych. Jest to istotne zwłaszcza w większych firmach, w których zatrudnionych jest kilku project managerów, product ownerów, etc. Im mniej chaosu informacyjnego tym lepiej. Jeżeli stworzycie taki „przewodnik” dla nowych osób, nie tylko ułatwicie im szybszą aklimatyzację w firmie, ale także unikniecie powtarzających się pytań. Dodatkowo polecamy stworzyć taki sam system nie tylko opisujący stanowiska, ale także technologie – dostępy do repozytoriów, opis metodologii pracy, etc. Zapewniamy -każdy, kto pracuje w IT będzie Wam za to wdzięczny.

2. Charakterystyka pracy -
czyli czego szukają specjaliści IT

Pisaliśmy już o „świętym spokoju” :) Warto jednak tę myśl nieco rozwinąć. Każdy programista ceni sobie pracę bez presji czasu i ciągłych spojrzeń przełożonego w swój monitor. Im mniej zakłócamy pracę developerowi, tym wydajniej będzie on działał. Doskonale znamy realia i wiemy, że presja czasu w większości projektów jest nieunikniona, jednak warto zadbać o wyznaczanie realnych terminów (i nie przesuwanie ich) oraz o zapewnienie dłuższych sprintów (w metodologii scrum/agile). Tym, czego programiści nienawidzą najbardziej, jest właśnie skakanie po projektach, bez możliwości „wejścia” w żaden na dłuższy czas.

Warto też zapewnić możliwość pracy zdalnej. Niekoniecznie 5 dni w tygodniu, ale sama świadomość, że w razie „gorszego dnia” czy np. wizyty hydraulika w mieszkaniu, można pracować z domu, jest bardzo dużym plusem dla większości specjalistów IT (i nie tylko).

3. Możliwość rozwoju

Czyli nieustanne pogłębianie wiedzy. Osoby pracujące w branży IT nie lubią stagnacji. To najgorsze co może im się przytrafić – tkwiąc w tym samym miejscu i nie rozwijając swoich umiejętności, efektywność ich pracy zaczyna szybko spadać. Idealny szef inwestuje w pracownika, zapewniając mu kursy i szkolenia. Tutaj nie ma znaczenia czy są to szkolenia wewnętrzne czy też zewnętrzne, ważne, aby miały wpływ na wzrost wiedzy pracownika.

Pamiętajcie także o zadaniach, jakie delegujecie pracownikom. Jeden specjalista nie może cały czas wykonywać projektów o identycznej specyfikacji – wraz z rozwojem wiedzy powinno rosnąć skomplikowanie przydzielanych zadań. Oczywiście wiemy, że nie istnieją idealne sytuacje, w których każda osoba z zespołu realizuje ciekawy i ambitny projekt, gdyż te mniejsze też ktoś musi wykonać. Chodzi jednak o pewnego rodzaju różnorodność i dostarczanie specjalistom wyzwań. Osoby z branży IT są zazwyczaj bardzo ambitne – jeżeli więc pracodawca pozwoli im realizować te ambicje, zyska lojalny i oddany zespół .

4. Niezależność wśród informatyków

„Jaki kod jest każdy widzi” – jednak każdy pisze kod nieco inaczej. Dobry pracodawca powinien zdawać sobie sprawę, że możliwości rozwiązania jednego problemu jest wiele. Warto więc, przydzielając konkretne zadanie do danego specjalisty, pozwolić mu zrobić je od początku do końca. Jeżeli zastosujecie się do poprzedniego punktu, zyskacie pewność, że nawet jeśli dana osoba będzie miała pewne wątpliwości co do wybranego przez siebie rozwiązania, szybko się ich pozbędzie, weryfikując swoją wiedzę. Czy to korzystając z danego kursu, czy szukając porady u kolegi/koleżanki z zespołu.

Nie mówimy tu oczywiście o braku kontroli nad pracownikami, jedynie o daniu pewnego pola do samodzielności. Jeżeli wszystko będzie pracownikowi podane na tacy, to zablokujecie mu możliwość rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Zyskacie osobę, która później z przyzwyczajenia, o wszystko będzie pytać i wymagać wskazówek, nie podejmując inicjatywy.

5. Dobry przełożony

Tu mamy na myśli osobę, która jest bezpośrednio „nad” danym pracownikiem. Mowa o wszystkich project managerach, product ownerach czy scrum masterach. Osoba zatrudniona na tym stanowisku powinna posiadać niezbędną techniczną wiedzę, umożliwiającą odpowiednią kontrolę nad powierzanymi zadaniami. Powinna rozumieć, dlaczego dana zmiana zajmie 2 godziny a nie 20 minut oraz wiedzieć jakie konkretne informacje musi pozyskać od Klienta i umieć je przedstawić w sposób zrozumiały dla zespołu. Jeżeli pracownik ma nad sobą tak zwanego „forward managera”, czyli osobę, która tylko przekazuje informacje, nie filtrując ich ani w pełni ich nie rozumiejąc, możemy liczyć na frustrację w całym zespole IT. A to nie pomoże ani projektom, ani całej firmie, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasu.

6. Wynagrodzenie
adekwatne do umiejętności

To działa w każdą możliwą stronę. Firmy posiadające Dział IT powinny wytyczyć jasną ścieżkę rozwoju, na której wzrost umiejętności i kompetencji pracownika jest wprost proporcjonalny do jego wynagrodzenia. Jeżeli chcecie mieć dobrych i lojalnych pracowników, musicie ich szanować i dobrze im płacić. Nawet umożliwiając pracownikowi nieograniczone poszerzanie wiedzy, nie podnosząc jego wynagrodzenia, musicie liczyć się z tym, że będzie czuł się niedoceniony i finalnie od Was odejdzie.

Nagradzając pracowników i umożliwiając im wspinanie się w strukturze firmy, zwiększacie poziom ich przywiązania do Waszej firmy. Pracownik, który widzi możliwości awansów i podwyżek nie będzie myślał o zmianie pracy.

Branża IT należy do najbardziej specyficznych branż, a dodatkowo na rynku jest niedosyt specjalistów. Co za tym idzie obecnie firmy walczą o pracownika. Warto więc sprawić, aby specjaliści widzieli w Waszej firmie swoją przyszłość. Jak mówi powiedzenie „ludzie nie odchodzą od firmy, odchodzą od złych pracodawców”.

Zobacz również